GOD JUL!

image622

Årets låtar

Ja då var det dags att kora årets låtar. Kraven är en låt per artist och skivan ska vara släppt under 2007. Inte så svårt va?

Impossible - Shout out louds
Sommarens skönaste låt från ett jävligt skönt album också. Peace & Love konserten var bland det bästa jag sett. Vilket jävla drag alltså! I know its - Impossible! Vilken hit!

Fulla för kärlekens skull - Eldkvarn

Jag har inte lyssnat sådär jättemycket på Eldkvarn förut, men efter goda recensioner så fixade jag deras nyaste platta och den har sina höjdpunkter. Dels i den här mäktiga låten och dels i Mörkret knackar på min dörr , som det stog mellan. Det blev den här, för sin refräng. Plura har en känsla i rösten som är hård och.. ärlig.

Intervention - Arcade Fire
En mäktig vägg av ljud. En orgel orgasm. Fantastiskt bra, och vilken spelning dom gjorde. Dock så var den här låten lite av en besvikelse på konserten, men det är en fantastiskt bra låt.

Det snurrar i min skalle - Familjen
Lyssnade nog på den här 10 gånger i rad första gången jag fick höra den. Tipsat av Jocke Berg! Och nu ska kent på turné med familjen nästa år. Grymt. Årets skönaste video också. Spelad på Teknikmagasinet ett antal gånger också!

No one's gonna love you - Band of horses
Band of horses blev en ny kärlek under hösten 2007, tipsat av butikschefen. Den här låten fastnade jag för först av alla, smärtsamt vackert och grymt bra. Hela skivan är ett måste också. Kommer bli grymt på deras konsert nästa år också! Men om du undrar vad boh är, lyssna på denna låten och jag lovar att du kommer fastna.

Fake empire - The National
Denna låt kördes mycket i butiken under hösten också, men det var först när sara var borta och jag fixade hela skivan som jag fastnade rejält. Låten är genialisk, pianona som går in i varandra och trummorna och ja.. helt enkelt en fantastisk låt. Mycket höst.

It was a strange time in my life - Jens Lekman
Höll nästan på att glömma min namne, Jens Lekman. Hans album var grymt, ett av 2007:s bästa. Svårt att välja en låt därifrån faktiskt, det är en riktigt jävla bra platta där man ena dagen älskar den låten, för att sedan byta till en annan. Men opposite är en av favoriterna. Ja nej jag kan fan inte välja om det är den där eller någon annan av låtarna!

Columbus - kent
2007 var alltså året kent gjorde Comeback med stort C. Denna gång som elektro-kent, vilket skulle visa sig vara det perfekta receptet för årets skiva 2007. Under de första lyssningarna - nere på lagret på tm - så var den en låt jag fastnade speciellt för, den med stockholm vaknar långsamt refrängen. Om och om igen spelades den och jävlar vilken låt det är. Hela stämningen i låten är så speciell, något som är väldigt svårt att fånga på en livespelning vilket jag tyckte märktes. Hösten fick en stor kent stämpel, med Columbus som "the leading track" eller vad man säger. 2 grymma spelningar plus kanske deras bästa platta gör 2007 till kents år. Räkna med mångra grammisar.




Sådär ja. Bra musikår har det varit absolut! Bland dom bästa jag varit med om. Nu när jag tittar igenom låtarna så ser jag ju också vilka dom bästa albumen var. Alla som låtarna kommer ifrån, med kanske ett undantag på eldkvarns skiva som jag inte tycker är 100% rakt igenom.

Bara att smälta det här och vänta på vad nästa år har att erbjuda!

Gärna comments, och har jag glömt något?

PJ gör Bilbo!

Nu kom nörden i mig fram, känns nästan som dom där tre härliga åren när man alltid hade något i filmväg gigantiskt att se fram emot...


image621

Det är så jävla bra. Synd att han inte verkar inna regissera men.. får PJ ha en liten hand med i spelet så känns det tryggt i alla fall. Det är några frågor som dyker upp i mitt huvud:

- Vem ska spela Bilbo? Blir det Ian Holm som i trilogin? Det hoppas jag i alla fall verkligen.
- Vem spelar Gandalf? Det måste Bli Ian McKellen.. Trovärdigheten skulle sjunka drastiskt annars.
- Det ska bli två filmer - vart sätter dom "pausen" i en ändå så pass kort bok? Blir det inga "Tom Bombadill" rensningar nu?
- Andy Serkis räknar jag iskallt med..
- Gimlis farsa Gloin som man skymtar i första filmen - är han skådis, eller bara en statist utan förmåga att agera?
- Hur kommer Smaug se ut?
- Kommer Howard Shore göra musiken?

Finns tusen frågor..


Jag har alltid älskat Bilbo. Jag har bokversionen med Tolkiens egna fina målningar till. Det ger en grymt fin känsla till boken, och boken är bara allmänt trevlig och mysig. Och såklart spännande. Kommer det här bli hur jävla grymt som helst är frågan?




Daylight

So, I must be on my way
To face another day
And darkness only stays at nighttime.
In the morning it will fade away.
Daylight is good
At arriving at the right time.
It's not always gonna be this gray.

slow dancer


Stay out super late tonight
picking apples, making pies
put a little something in our lemonade and take it with us
we're half-awake in a fake empire



Skulle käkat lunch med syrran i stan idag, men det blev icke så.. Blir imorgon istället. Men det är bra för då kan jag äta det som finns hemma istället till lunch. Jag är ledig idag, jag skulle inte vilja jobba, men jag skulle vilja göra något.. Hmm.. Men vad kan man göra på en måndag. Jag älskar att vara ledig på måndagar men inte just nu.. Städa mitt rum kan jag ju alltid göra.. Det låter som en riktigt rolig idé. Det är skönt med ett städat rum. Då känns det som att man kan ta tag i sina artistiska ambitioner och börja skriva på musikvideon eller nån låttext som man dagen efter skrattar lite generat åt för att sedan riva i tusen bitar och tända eld på. Man borde egentligen skriva dagbok. Tänk vad roligt att läsa om en massa år.. eller? Jag kommer ihåg en tid då jag gjorde det. Fan va krystat det blev. Varje dag var likadan.. "Hej dagboken" Minns jag att jag började med.. Ja jag var ganska liten. "Idag har jag varit i skolan, sen har jag inte gjort nåt mer... godnatt dagboken". Eller så var det kärleksproblem. Så till slut så fall det försöket in i glömska och sen dess har jag inte lyckats. Villl man läsa sånt tråkigt skit? Man kanske borde göra en highlights dagbok där man bara skriver ner det allra bästa? Så får man sitta där om 20 år med fet-ångest över hur mycket man längtar tillbaks. Ja men det får jag ta. Jag ska göra en sån dagbok, ska önska mig ett snyggt dagboksliknande häfte i julklapp.. sen ska jag döpa det till hmm.... Nu vet jag;

"Jens, glöm aldrig det här.."

Självklart får ingen någonsin läsa den förutom jag.

hard

When things start splitting at the seams and now
The whole thing's tumbling down

Idag sörjer jag John.

image620